Opdragelse af børn i en tid med teknologi

Få mere at vide om, hvad familier i Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige tror på om kvalitetstid med familien

Forældre og børn ude i naturen
Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige familier tror på vigtigheden af at bruge tid sammen.

Hvem er medlemmer af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, og hvad tror de på angående familier?

Ligesom mange andre gode mennesker rundt om på jorden, så er medlemmer af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige kendte for deres tro på vigtigheden af børn og familie. Men ligesom mange andre, så er sidste dages hellige klar over, at det ikke altid nemt at være en god forælder. Forældre i sidste dages hellige familier ved kun alt for godt, at udover de mange glædelige oplevelser, der kommer ved at være forælder, så er der adskillige øjeblikke med grædende børn, snavsede tallerkener og endeløse huskelister.

Der er så mange råd derude og så mange krav til forældrenes tid, at det kan være svært at sænke farten og bare nyde at være forælder. Men det er yderst vigtigt, at forældre tager en pause fra bekymringer om, at de ikke gør tingene perfekt og fra livets hurlumhej, og bruger tid på at være sammen med deres børn. I Mormons Bog står der, at da Jesus Kristus besøgte Amerika, brugte han sin tid på at undervise og tjene andre. Under sit vigtige arbejde afså han tid til kun at fokusere på børnene. »Han tog deres små børn, et efter et, og velsignede dem og bad til Faderen for dem« (3 Nefi 17:21). Da Frelseren ved sit eksempel havde vist vigtigheden af at bruge tid på at elske og tage sig af børnene, indbød han alle de tilstedeværende til også at fokusere på dem ved at sige: »Se jeres små« (3 Nefi 17:23).

Hvordan kan jeg styrke mit forhold til min familie?

Forældre i vore dage kan følge Frelserens eksempel og invitation. En mor skrev om, hvad det virkelig at se på sit barn betød for hende. Hun sagde: »Jeg oplevede første gang det ›at se‹, da min første datter var nyfødt. Hendes lille, vedholdende gråd havde vækket mig omkring midnat, og jeg var ved at gøre mig klar til at give hende mad, da det skete. Hun åbnede sine øjne, og i nogle smukke lange øjeblikke så hun mig direkte ind i øjnene. Mens hun og jeg virkelig »så« hinanden for første gang, fornemmede jeg noget om det evige bånd, som vi delte« (Jan Pinborough, »Forældreomsorg – træk stikket ud«, Liahona, juni 2014, s. 17).

Videnskabelige studier har fundet ud af, at den nonverbale kommunikation, der sker, når forældre og nyfødte ser på hinanden, er yderst vigtig for barnets sunde udvikling (se Pinborough, »Forældreomsorg – træk stikket ud«, s. 17). Efterhånden som vores børn bliver større, har de brug for, at vi »ser på« dem eller bruger tid på at få et forhold til dem på forskellige, men vigtige måder. Men hvordan kan forældre afsætte tid til virkelig at få et forhold til deres børn i en så hektisk verden? Sidste dages hellige familier tror på, at det kræver mere disciplin og selvkontrol fra forældrenes side end fra børnenes side at skabe et stærkt bånd mellem forældre og børn.

Sidste dages hellige familier tror også, at det at få et forhold til børn kan kræve et bevidst valg om at slukke for vores elektroniske enheder. Sidste dages hellige familier lærer, at det at bruge kvalitetstid med børn »kan betyde at modstå fristelsen til at tjekke sms’er eller at rulle ned gennem indlæg på de sociale medier. Det kan indebære at indføre velovervejede medieregler for en selv og ens familie, sætte grænser, der beskytter den hellige tid, som vi dagligt giver hinanden i vores familie« (Pinborough, »Forældreomsorg – træk stikket ud«, s. 17).

Kirkens ledere har lagt vægt på, hvor vigtigt det er for forældre at slukke for deres elektroniske enheder for at bruge mere tid sammen med deres børn. For eksempel har Rosemary M. Wixom, tidligere præsident for Kirkens verdensomspændende organisation for børn (Primary) sagt: »Dyrebare øjeblikke med muligheder for at agere og samtale med vore børn forsvinder, når vi bliver optaget af forstyrrelser. Hvorfor ikke vælge en tid hver dag, hvor vi slukker for teknologien og skaber forbindelse til hinanden? Sluk ganske enkelt for alt. Når I gør det, er der sikkert til at begynde med stille i hjemmet. I kan måske endda føle jer rådvilde med hensyn til, hvad I skal gøre eller sige. Når I så viser jeres børn fuld opmærksomhed, opstår der en samtale, og I kan nyde at lytte til hinanden« (»De ord, vi taler«, Liahona, maj 2013, s. 82).

Hvordan kan jeg få mere at vide?

Medlemmer af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige er kristne, der tror på, at Jesus Kristus er det fuldkomne eksempel på, hvordan vi skal behandle vores familiemedlemmer. Sidste dages hellige familier finder og fred og lykke ved ikke blot at tilbringe tid sammen, men også i deres tro på, at hellige familieforhold kan fortsætte på den anden side af graven på grund af Jesus Kristus. Gå ind på komtilkristus.org for at få mere at vide om Guds plan for dig og din familie.