Lære og Pagter: Åbenbaringer fra det høje

Reading and studying the scriptures
Sidste dages hellige tror på, at Lære og Pagter er hellig skrift, der indeholder hellige åbenbaringer modtaget af profeten Joseph Smith og andre profeter.

Medlemmer af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige glæder tror på, at både Bibelen og Mormons Bog er hellig skrift. Sidste dages hellige tror også på to andre hellige skrifter, hvoraf den ene kaldes Lære og Pagter. For sidste dages hellige er »Lære og Pagter … en samling af guddommelige åbenbaringer og inspirerede erklæringer, givet med det formål at oprette og styre Guds rige på jorden i de sidste dage« (indledning til Lære og Pagter). Sidste dages hellige er taknemlige for den viden de har om, at Guds åbenbaringer til menneskeheden ikke sluttede med Bibelen.

Hvad tror medlemmer af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige om Lære og Pagter?

Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige blev organiseret den 6. april 1830 af profeten Joseph Smith (se Lære og Pagter 21, afsnitsindledningen). I Kirkens første tid lærte både Kirkens medlemmer og ledere stadig om Guds sande kirkes lære, formål og organisation, og de var ivrige efter at kende hans vilje. En historie fra Kirkens første tid fortæller, at »i Kirkens spæde dage, var der en stor iver efter at få Herrens ord om ethvert emne, der på nogen måde handlede om vores frelse« (Manuscript History of the Church, bind A-1, s. 146, josephsmithpapers.org). De fleste af åbenbaringerne i Lære og Pagter blev modtaget af Joseph Smith »som svar på bønner, når behovet opstod, og blev foranlediget af virkelige situationer, der involverede virkelige mennesker (indledning til Lære og Pagter). Nogle af åbenbaringerne blev modtaget af nogle af Kirkens senere profeter. Selvom de fleste af afsnittene i Lære og Pagter er rettet til medlemmer af Kirken, så tror Sidste dages hellige på, at Lære og Pagter er en samling af budskaber, advarsler og formaninger til gavn for hele menneskeheden (se indledningen til Lære og Pagter).

Hvad er så unikt ved Lære og Pagter?

Ulig både Bibelen og Mormons Bog er Lære og Pagter ikke en oversættelse af gamle skrifter. Lære og Pagter er unik i forhold til hellig skrift, i det den er Herrens røst til hans folk, der lever nu, i det som sidste dages hellige kalder »de sidste dage« (se Lære og Pagter – Elevens hæfte, CES-hæfte, 1981, s. 1-2). Den omfatter »principper og retningslinjer for Kirkens ledelse« i vore dage, sammen med bud, løfter og læresætninger (Gordon B. Hinckley, »Guds orden og vilje«, Stjernen, aug. 1989, s. 3).

Udover det, så indeholder mange af åbenbaringerne i Lære og Pagter Herrens røst i første person. Herrens røst i Lære og Pagter er både medfølende og fast. Det er en advarselsrøst til folk på jorden, så de kan forberede sig til Herren Jesu Kristi andet komme (se indledningen til Lære og Pagter). Sidste dages hellige tror på, at Lære og Pagter indeholder »frelsens lærdomme, de principper, som vil bibringe [menneskeheden] en fylde af glæde« og hellige pagter, »som er vigtigere end alle verdens skatte« (Lære og Pagter – Elevens hæfte, s. vii).

Sidste dages hellige tror på, at udover fremkomsten af Lære og Pagter, skete der mange andre mirakler som en del af grundlæggelsen af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige. Gå ind på komtilkristus.org for at få mere at vide om genoprettelsen af Jesu Kristi kirke.