Joseph Smiths liv: Præstedømmets gengivelse

Få mere at vide om genoprettelsen af Kristi kirke

Gemälde von zwei betenden Männern und einem Engel der einem von ihnen die Hände auflegt
Medlemmer af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige tror på, at Guds hellige præstedømme blev gengivet i 1829 gennem profeten Joseph Smith. Få mere at vide om vigtige fakta i Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Helliges historie.

Medlemmer af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige tror på, at præstedømmet er myndigheden til at handle i Guds navn, hvilket er uddelegeret fra Gud til mennesket. Da Jesus Kristus levede på jorden, gav han præstedømmet til sine apostle. Efter Jesu Kristi korsfæstelse og apostlenes død, tror sidste dages hellige på, at fylden af Kristi evangelium, deriblandt præstedømmet, blev taget bort fra jorden (se »Restoration of the Priesthood«, churchofjesuschrist.org/topics?lang=eng). Sidste dages hellige tror på, at præstedømmet i 1829 blev gengivet til jorden, da himmelske budbringere overdrog det til profeten Joseph Smith. For sidste dages hellige er gengivelsen af præstedømmet en vigtig begivenhed i Kirkens historie.

Hvad tror medlemmer af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige på om præstedømmet?

Sidste dages hellige tror på, at der er to forskellige præstedømmer (se Lære og Pagter 107:1), Det Aronske Præstedømme og Det Melkisedekske Præstedømme. De tror på, at Det Aronske Præstedømme er det mindre eller det forberedende præstedømme, og Det Melkisedekske Præstedømme er det større præstedømme.

Det Aronske Præstedømme

Joseph Smith hørte om Det Aronske Præstedømme, da han under sin oversættelse af Mormons Bog så, at dåb til syndernes forladelse blev nævnt. Den 15. maj 1829 tog Joseph Smith og hans skriver Oliver Cowdery ud i skoven for at bede om det, de havde læst om dåb. Som svar steg Johannes Døber ned fra himlen og overdrog Det Aronske Præstedømme, hvilket omfatter myndigheden til at døbe, til Joseph og Oliver (se Joseph Smith–Historie 1:68-72).

I vore dage kan Det Aronske Præstedømme bliver overdraget til værdige unge mænd, fra de fylder 12 år. Faktisk, så tror sidste dages hellige, at der er flere forskellige embeder i Det Aronske Præstedømme, hver med sit eget ansvar. Disse embeder omfatter diakon, lærer, præst og biskop (se Lære og Pagter 107:13-14, 85-88). Præstedømmebærere modtager et højere embede, efterhånden som de går frem i evangeliet. Pligterne i de forskellige embeder i Det Aronske Præstedømme omfatter at velsigne og omdele nadveren, døbe og føre tilsyn med kirkemedlemmernes timelige behov (se »Aronske Præstedømme«, churchofjesuschrist.org/topics?lang=eng).

Det Melkisedekske Præstedømme

Sidste dages hellige tror på, at Det Melkisedekske Præstedømme, eller det større præstedømme, også blev gengivet gennem profeten Joseph Smith. Den præcise dato for gengivelsen af Det Melkisedekske Præstedømme er ukendt, men det skete adskillige uger efter gengivelsen af Det Aronske Præstedømme i 1829 (se Lære og Pagter og Kirkens historie, seniorklassens lærerhæfte, 2002, s. 45). De fordums apostle Peter, Jakob og Johannes viste sig for Joseph og Oliver og overdrog Det Melkisedekske Præstedømme til dem.

Sidste dages hellige tror på, at Det Melkisedekske Præstedømme kan bæres af værdige mandlige medlemmer. Det Melkisedekske Præstedømme er opkaldt efter Melkisedek, en stor højpræst på Abrahams tid (se Lære og Pagter 107:2-4). Præstedømmet omfatter myndighed til at give særlige præstedømmevelsignelser til trøst, råd og helbredelse, samt myndigheden til at overdrage Helligåndsgaven. Faktisk tror sidste dages hellige på, at der i ordinancerne i Det Melkisedekske Præstedømme »tilkendegives guddommelighedens kraft« (Lære og Pagter 84:20; se også »Melkisedekske Præstedømme«, churchofjesuschrist.org/topics?lang=eng).

Få mere at vide

Sidste dages hellige tror på, at gengivelsen af præstedømmet i maj 1829 ikke kun er et historisk faktum, men også et mirakel og en utrolig velsignelse for alle Guds børn. Gå ind på KomtilKristus.org for at få mere at vide om genoprettelsen af Kristi kirke.