Folkemødet 2014

Ide og baggrund for Folkemødet

Folkemødet er skabt med inspiration fra Sverige, hvor man med baggrund i en tale af Olof Palme i 1968 påbegyndte en ”politikeruge” kaldet ”Almedalsveckan”, der nu hvert år afholdes på Gotland. Repræsentanter for Bornholms regionskommune deltog i 2008 og 2009, ligesom daværende indenrigs- og sundhedsminister Bertel Haarder i 2010 var inviteret med. Da såvel han som repræsentanterne for regionskommunen var begejstrede opstod ideen om en tilsvarende begivenhed på Bornholm.

Et samarbejde gik i gang, og da Folketingets partier bakkede op om ideen, gik arbejdet i gang med at arrangere den første politik-festival.

Vokset siden 2011

Det første Folkemøde blev afholdt i 2011. 72 arrangører stod bag 256 events, og mødet tiltrak dagligt ca. 3.000 deltagere. I 2012 havde 280 arrangører ansvaret for 748 events, og der kom nu dagligt omkring 8.000 gæster. Tallene steg igen i 2013, hvor ca. 470 arrangører stod bag mere end 1.300 events, der dagligt besøgtes af 15.000 deltagere.

Opgørelserne for det netop afholdte Folkemøde viser, at godt 700 arrangører stod bag over 2.100 events. Det gennemsnitlige antal gæster på Folkemødet i de 4 dage, det varede, var i år ca. 22.000 gæster.

Stedet

Baggrunden for valget af Allinge som stedet for Folkemødet er os ukendt, men det er en hyggelig lille by. Allinge er efterhånden vokset sammen med nabobyen Sandvig, men har som selvstændig by lige godt 1.600 indbyggere. Hele Bornholm har godt 40.000 indbyggere.

Folkemødet lukker mere eller mindre byen af. Byen er spærret for trafik de 4 dage, mødet varer, og parkering er generelt henvist til nogle store satellit-pladser, hvorfra shutle-busser fragter gæsterne ind til mødet. Arrangørerne befinder sig i hundredvis af telte, strækkende sig fra midten af byen og ud til yderområderne samt i diverse af byens særlige ejendomme og i skibe i havnen.

Deltagerne

At give en fuldstændig beskrivelse af deltagerne ville overstige lokalsidernes kapacitet, men lad mig nævne Folketingets partier samt et par andre politiske partier, mange miljø-organisationer, diverse virksomheder, der slår sig op med miljørigtige produkter (f.eks. elbiler eller naturgas), offentlige institutioner som domstole, anklagemyndighed og politi, kommuner, hjemmeværnet, højskoler, fagforeninger, diverse foreninger som kor, skoleskak, naturvejledere, økologiske fødevareproducenter, Dansk Blindesamfund m.m. og en række kirker, der ud over os i år talte baptisterne, katolikker, folkekirken, folkekirkens nødhjælp, frelsens hær samt flere frikirker.

Formålet

Formålet med Folkemødet er at understøtte den demokratiske dialog, at skabe rammer for møder med og mellem beslutningstagere på alle politiske niveauer og i interesseorganisationer, at skabe levende og åbne rammer for udvikling af og inspiration til politik-dannelsen samt at fremme folkets indflydelse på og forståelse af samfundets rammer.

Det er en dansk tradition, at demokratiet er for alle, der ønsker at være med. Denne tradition er grundstenen i Folkemødets koncept.

Det er dette koncept, der gør, at alle lovlige danske organisationer, foreninger mm, samt private, der lever op til principperne for events, har mulighed for at være med. Den lige adgang gælder for alle deltagere, og derfor skal alle events være åbne og gratis at deltage i.