Profeten skal indvie templet i Rom, Italien

Foto af Templet i Rom

Hele Det Første Præsidentskab og De Tolv Apostles kvorum vil være til stede.

Russell M. Nelson Præsident af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige vil indvie templet i Rom, Italien søndag d. 10. marts 2019. I modsætning til de fleste tempelindvielser vil denne i Rom have tre dage med indvielsessessioner (I alt syv sessioner), så flere Sidste Dages Hellige i området kan deltage i denne særlige begivenhed. Derudover vil hele Det Første Præsidentskab og De Tolv Apostles kvorum være samlet i Rom. Det menes at være den første gang i Kirkens historie, at alle 15 ledere er samlet på et sted uden for USA.

”Et tempel er bogstaveligt talt et Herrens hus. Hvert tempel er et helligt fristed, hvor evangeliets hellige ceremonier og forordninger bliver udført af og for de levende såvel som for de døde,” siger Præsident Nelson som introduktion til en ny virtuel rundvisning af templet i Rom, Italien. ”Vi bygger templer så vores trofaste medlemmer kan besøge dem ofte og modtage vores tros mest hellige ordinancer. Før vores templer bliver indviet til deres hellige formål, er offentligheden inviteret til at se templets skønhed og lære om de pagter, vi indgår der med Gud.”

Hvorfor bliver Kirkens tempel i Rom givet så meget opmærksomhed? Ved templet i Roms mediedag i januar forklarede Ældste David A. Bednar (formand for Kirkens tempel- og familiehistoriske afdeling) troens globale sammensætning og tankegang. Han anerkendte Rom som et af de mest historiske steder i verden, en by rig på bibelsk historie, hvor de gamle apostle Peter og Paulus forkyndte Jesu Kristi evangelium.

Dette er en verdensomspændende religion,” har Ældste David A. Bednar sagt om Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige. ”Vi har mere end 16 millioner medlemmer, og Kirken er anerkendt og etableret i over 170 nationer, så det er kun et spørgsmål om tid, før vi har templer i de fleste af verdens storbyer, men det er af særlig betydning, at have et tempel i Rom, Den Evige By.”

Ved den samme nyhedskonference, som blev holdt foran det livlige Kristus-fokuserede vindue i glasmosaik inde i templets besøgscenter, talte Ældste Massimo De Feo om Roms plads i kristendommens historie.

Som centrum for kristendommen gennem årtusinder kunne Rom ikke være foruden et tempel [af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige] dedikeret til Jesus Kristus”, sagde Ældste De Feo, en generalautoritet fra Halvfjerdsernes kvorum og indfødt Italiener. ”Rom er også den Evige By. Det var nødvendigt for os at have et tempel i den Evige By, som et symbol på evigheden. Templet er det sted, hvor vi lærer at livet er evigt.”

Kirkens templer adskiller sig fra kirkebygninger, hvor medlemmerne mødes om søndagen til gudstjeneste. Templer betragtes som ”Herrens huse” hvor Jesu Kristi lærdomme bliver bekræftet gennem ægteskab, dåb og andre ceremonier, der forener familier for tid og evighed.

Forud for indvielsesceremonien, som finder sted søndag til tirsdag, vil Præsident Nelson lede en opbyggende fireside lørdag aften for de lokale unge, som vil understrege vigtigheden af Sidste Dages Hellige templer.

Templet i Rom, Italien vil kunne benyttes af 23.000 kirkemedlemmer bosat i Italien og dets nabolande. I øjeblikket er der mere end 160 driftsdygtige templer på verdensplan, hvoraf 14 er i Europa.