Frankfurt am Main

Initiativ underviser lægfolk i Europa i, hvordan man hjælper andre under en krise

Kvinder og mænd, der frivilligt arbejder i omsorgsgivende roller i menigheder i Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige rundt om i Europa, nyder godt af et voksende program for, hvordan man hjælper personer, der oplever en følelsesmæssig krise.

Kirkens Familietjenestes kontor i Det Europæiske Område administrerer introduktionskurser og en samtalevejledning der er tilgængelig på 14 europæiske sprog.

»Omsorg under krise er en evangelisk baseret tilgang til psykosocial støtte,« forklarede ældste Mark Rencher, der tjente som fuldtids-frivillig ved Kirkens europæiske hovedsæde i Frankfurt am Main i Tyskland, og fik til opgave at introducere programmet med hjælp fra lokale behandlere for mentalt helbred.

»Ofte ved man ikke, hvad man skal sige, når man omgås nogen, der er i en krise. Dette program lærer en, hvad man skal sige, og hvordan man relaterer til folk, der har det svært,« tilføjede hans hustru, søster Lizbeth Rencher, der har en ph.d. og er autoriseret psykolog.

»Omsorg under krise« hjælper menighedsledere og medlemmer til at hjælpe personer, der oplever kriser.

Hun påpegede, at disse ressourcer er rettet mod lægfolk og er ikke beregnet til at erstatte professionel hjælp. »Vi er her ikke for at tilbyde psykoterapi eller terapeutisk indgriben. Vi er her bare for at give dem lidt følelsesmæssig støtte for at forhindre yderligere skade,« sagde søster Rencher.

Katastrofale oversvømmelser og flygtninge fra Ukraine, der søger sikkerhed – Europa har set adskillige krisesituationer i de sidste par år. Idet frivillige fra Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige har rakt ud til dem i nød, er Omsorg under krise blevet en værdsat ressource. »Vi har fået en masse feedback fra biskopper og præsidenter for Hjælpeforeningen, der siger, at de ville ønske, at de kunne have haft dette materiale tidligere,« huskede ældste Rencher.

I september 2021 afprøvede Teresa Raposo projektet i Europa, da hun samarbejde med tre menigheder i Lissabon Stav. Vejlederen i Familietjenesten har mange års erfaring med at arbejde med Røde Kors i Lissabon.

Efter de lokale ledere havde modtaget oplæring, rapporterede de, at programmet var afgørende i at hjælpe dem til at få større selvtillid i at arbejde med medlemmer, der oplever følelsesmæssig nød Mere specifikt følte de sig bedre forberedt til at lytte, bekræfte følelser og give håb.

Der blev sidste år tilbudt korte klasser til frivillige, der hjalp efter oversvømmelserne, så de kunne være opmærksomme på disse ting. En 44-siders samtalevejledning – tilgængelig på albansk, dansk, engelsk, finsk, fransk, italiensk, kroatisk, norsk, portugisisk, rumænsk, spansk, svensk og tysk – sendes til ledere og menigheder efter anmodning. Derudover er vejledere fra Familietjenesten forberedt på lokalt at give indledende oplæringskurser til ledere, medlemmer og frivillige.